23 سال پس از یک شنبه سیاه

پرسپولیس بر سر قرار عاشقی

پرسپولیس امروز (یک‌شنبه) برای بازی با نساجی در قائمشهر با پرواز راهی ساری شد و این ها همه ما را یاد روزی انداختند که در ورزش و فوتبال ایران به یک‌شنبه سیاه شهرت یافت.

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، نسل جدید فوتبال و هواداران فوتبال ایران شاید کمتر درباره حادثه ورزشگاه شهید متقی ساری شنیده باشند.
آن روزها فوتبال برای هواداران و تماشاگران خیلی دشوارتر از این روزها بود هرچند که 23 سال پس از 16 اردیبهشت سال 1380 هنوز فاصله‌ای بسیار دور از ارایه خدماتی در خور شان و استاندارد تماشاگران فوتبال کشورمان داریم. رسیدن به همین نقطه هم خون دل‌های زیادی را در پی داشت.
در آن یک‌شنبه، پرسپولیس و شموشک به میزبانی شموشک در چارچوب دیدارهای یک‌هشتم پایانی جام حذفی به مصاف یکدیگر رفتند. بازی‌های حذفی، به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد. مسابقه رفت در تهران با یک گل به سود پرسپولیس به پایان رسیده بود. پیکار برگشت به دلیل مشکلات و تعمیرات در ورزشگاه شهدای نوشهر برگزار نشد. همین ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر برای بازی کاندید بود ولی در نهایت تصمیم بر برگزاری مسابقه در ورزشگاه متقی ساری شد. ورزشگاهی که گنجایش آن هفت هزار نفر عنوان می‌شد. ظرفیت تقریبا از همان صبح تکمیل شده بود و جمعیتی که از هر سو برای بازی وارد شهر می‌شد پشت درها انباشته شد تا این که در ساعت 15، درهای ورودی، دیگر یارای مقاومت نداشت و جمعیت وارد ورزشگاه گردید. ورزشگاه از کثرت جمعیت در حال انفجار بود. به روایتی بیش از 15 هزار نفر در ورزشگاه بودند. روایت‌های دیگری هم شنیده شد. همه جا از دکل‌ها تا ستون‌ها پر از جمعیت بود. حادثه مربوط به ریزش سقف یکی از جایگاه‌ها بود. بازی با دو گل سهراب انتظاری که بعدها پیراهن پرسپولیس را به تن کرد به سود شموشک جریان داشت. بالاخره سقف جایگاه زیر بار فشار جمعیت تاب نیاورد و دقایقی مانده به ساعت 17 فرو ریخت. فاجعه رخ داد. جمعیتی که روی هم انباشته شده بودند، فنس‌ها را شکستند تا وارد زمین شوند و خود را از آن وضعیت رها سازند. محشری به پا شده بود. عده زیادی زیر آوار بودند و بسیاری هم زیر دست و پا ماندند. هرکسی که می‌افتاد چاره‌ای جز تحمل گام‌های انبوه جمعیت را نداشت. عمق حادثه‌ای که روی داده بود باور کردنی نبود. کلمات نمی‌توانند تاثر ناشی از آن و روزهای بعد از حادثه را بیان کنند.
دو کشته و دو ضایعه نخاعی در کنار ده‌ها مصدوم و دست و پای شکسته از آن فاجعه برجای ماندند. فوتبالی که شوکه و خانواده‌هایی که داغدار شده بودند. هیچ کس از رنگ و علاقه آن هایی که درگذشته بودند یا حادثه دیدند نمی‌پرسید. آن ها همگی هموطنان، دوستان و هم‌شهریها و برادران ما بودند.
تیم فوتبال پرسپولیس در نتیجه تاثر ناشی از آن اتفاق و به احترام هواداران در گذشته، کناره گیری خود از مسابقات را اعلام کرد تا نتیجه بازی نیمه تمام، نهایی شود.
اکنون سال‌ها بعد از حادثه هنوز نمی‌توانیم در باشگاه پرسپولیس، آن را فراموش کنیم و با یادآوری آن روز، قلب‌مان فشرده می‌شود. حالا پرسپولیس دوباره در یک روز یک‌شنبه در 16 اردیبهشت سر قرار عاشقی خود با هوادارانش به ساری رفته است تا برای بازی در قائمشهر آماده شود.
یاد و خاطره همه درگذشتگان و آسیب‌دیدگان آن حادثه گرامی باد.

افزودن دیدگاه در خصوص این مطلب

فروشگاه پرسپولیس
×
فروشگاه پرسپولیس
خرید پیراهن اورجینال و هواداری از فروشگاه رسمی باشگاه پرسپولیس

خرید از فروشگاه