پرسپولیس خودش را به مزایده رساند

قربان‌زاده: پرسپولیس به تکالیف و تعهداتش عمل کرد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی روز چهارشنبه جزئیات برگزاری مزایده واگذاری ۵۱ درصد سهام هر کدام از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد و پاسخ‌گوی پرسش‌ها و ابهامات رسانه‌های جمعی بود.
به گزارش سایت باشگاه پرسپولیس، با گزیده‌ای از مسایل مطرح شده در این نشست خبری همراه باشید.

پرسپولیس خودش را به مزایده رساند

حسین قربان‌زاده در ابتدا اظهار داشت: در آغاز این واگذاری، ۱۰ درصد از سهام هر کدام از باشگاه‌ها در اختیار سهام‌داران خرد قرار گرفت و ۹۰ درصد دیگر در مسیر واگذاری بلوکی در هیات واگذاری مطرح شد. در این راستا تاریخ دقیق مزایده پرسپولیس هفتم اسفندماه خواهد بود اما به دلیل اینکه صورت‌های مالی باشگاه استقلال هنوز به سازمان حسابرسی ارسال نشده و به تایید این سازمان نرسیده است، تاریخ دقیق برگزاری مزایده استقلال هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: البته قرار است این اتفاق تا شنبه رخ دهد و اگر این تیم به تعهد خود پایبند باشد مزایده استقلال هم در اسفندماه انجام خواهد شد. در این راستا اعضای هیات واگذاری، تخفیف‌ها و تشویق‌هایی برای خریداران سهام دو باشگاه در نظر گرفته‌اند و هرکدام از سرمایه‌گذارانی که علاقه دارند می‌توانند نسبت به ارسال مدارک و انجام مذاکره اقدام کند.
معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر واگذاری ۵۱ درصد سهام دو باشگاه انجام شود، ۶۱ درصد از سهام هر کدام از باشگاه‌ها واگذار شده است. این به معنی واگذاری کنترل دو باشگاه و رفع معضل همیشگی حاکمیت مدیریت دولتی بر دو باشگاه است. به این ترتیب اکثریت اعضای هیات مدیره توسط خریدار تعیین خواهند شد.

آماده واگذاری کنترل دو باشگاه هستیم

قربان‌زاده درمورد مبلغی که خریداران باید پرداخت کنند، تصریح کرد: خریداران پرسپولیس و استقلال به ترتیب می‌توانند با پرداخت ۵۴۰ و 460 میلیارد تومان به صورت نقدی کنترل باشگاه‌ها را در دست بگیرند. هر قسطی که خریدار پرسپولیس باید پرداخت کند ۳۰۰میلیارد تومان و هر قسطی که خریدار استقلال باید پرداخت کند نیز ۲۶۶ میلیارد تومان است.

سرنوشت دو باشگاه خط قرمز است و اهلیت خریدار باید تایید شود

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: از لحظه‌ای که 51 درصد سهام واگذار و قرارداد منعقد می‌شود، اکثریت هیات مدیره در اختیار خریدار قرار می‌گیرد، پس اهلیت، صلاحیت و شایستگی خریدار باید در کارگروه پایش اهلیت بررسی و تایید شود. سرنوشت دو باشگاه خط قرمز ما است. پرسپولیس و استقلال میراث فرهنگی و ورزشی (سرمایه اجتماعی) کشور هستند و درباره انتخاب خریدار، همه حساسیت‌های لازم و همچنین ملاحظات امنیتی صورت می‌گیرد، چون پس از آن، کنترل دو باشگاه در اختیار خریداران خواهد بود.

ناکامی در مسابقات باعث فسخ قرارداد می‌شود

قربان‌زاده ادامه داد: خریداران این تیم ها علاوه بر این که آن ها را در حوزه مالی و حکمرانی شرکتی سر و سامان می‌دهند باید در حوزه ورزشی هم شرایط لازم را به وجد بیاورند. اگر هر یک از دو تیم برای دو سال متوالی رتبه پایین‌تر از چهارم داشته باشد امکان فسخ قرارداد وجود دارد و دغدغه هواداران از این جهت لحاظ شده است. هر خریدار باید برنامه مدون و راهبردهای مشخص برای همه این بخش‌ها ارائه کند.

فقط عُرضه می‌خواهد که از این تقاضا درآمد ایجاد شود

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی درباره این که خریداران چرا باید به جای خرید بخش مهمی از سهام باشگاه‌های مطرحی چون میلان با درآمدهای مشخص، سراغ خرید سهام این دو باشگاه بیایند، گفت: اول این که پرسپولیس و استقلال چیزی کم از باشگاه‌هایی مانند میلان ندارند. شما یک لحظه این دو باشگاه را فراموش کنید. برای یک تولید کننده مهم و حیاتی است که محصولش چه‌قدر متقاضی دارد. در حوزه این دو باشگاه، تقاضایی جاری و ساری است که فقط عُرضه می‌خواهد تا از آن درآمدزایی کرد. ارزش واقعی این دو باشگاه، بعد از رفع سوءمدیریت‌ها معلوم می‌شود. بعد از این که قرار می‌شود کسی باید با همت، انرژی و از جیب خودش درآمدزایی کند. الان این دو باشگاه برای یک سال از محل اسپانسر و کارگزار بیش از 200 میلیارد تومان هم مطالبه می‌کنند و حالا یک نفر می‌تواند با 500 میلیارد تومان کنترل اقتصادی و ورزشی هر یک از آن ها را در اختیار بگیرد. اگر فکر اقتصادی باشد این برایش صرف می‌کند، پس باید از مقایسه‌های اقرارآمیز با آن باشگاه‌ها پرهیز کرد. شما ببینید که النصر مراسم رونمایی از رونالدو می‌گذارد و 25 هزار نفر به ورزشگاه می‌روند. همین پرسپولیس بازیکنی کم نام و نشان‌تر از رونالدو را بیاورد، چند نفر به ورزشگاه می‌روند؟
یک بخشی از آن‌چه در همین بخش فوتبال عربستان، امارات و قطر شاهد هستیم ناشی از هوش اقتصادی است. این برای دو باشگاه هم مهیا خواهد بود اگر دولت پای خود را از روی گلوی آن ها بردارد.

حق پخش را در لایحه بودجه دیده‌ایم

وی در ادامه در مورد حق پخش نیز توضیح داد: ما می‌دانیم که این دو باشگاه به درآمد پایدار نیاز داریم و درآمد اصلی و پایدار باشگاه ها در دنیا از محل همین حق پخش تامین می‌شود. من همین امروز با جناب آقای دکتر جبلی، رییس محترم سازمان صدا و سیما صحبت کردم. برای این که در ارتباط با موضوع فصل الخطابی بین باشگاه‌ها، صدا و سیما و فدراسیون وجود داشته باشد، پیشنهادی در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس طبق لایحه بودجه سال آینده مطرح است مبنی بر اینکه همه تیم ها ازحق پخش بهره مند شوند. بحث بر سر این است که بخشی از این رقم به صورت مساوی بین همه تیم های حاضر، بخشی بر اساس رنکینگ تیم در جدول و بخشی دیگر به نسبت پخش تلویزیونی (جذب مخاطبان) تقسیم بشود. منابع این موضوع باید تخصیص یافته باشد و باشگاه‌ها از این‌موضوع مطمئن‌شوند که درآمد مشخصی کسب می‌شود. طبعا پرسپولیس و استقلال با توجه تعداد هواداران و گستردگی آن ها در کشور سهم بیشتری می‌برند. البته باید متوجه باشیم تا امروز که حق پخش وجود نداشته است. اول این موضوع باید به رسمیت شناخته شود. آن چه تا کنون در بودجه سنواتی بوده هم درباره درآمد حاصل از تبلیغات ورزشی است. همان درآمد حاصل از تبلیغات هم در تخصیص، دچار چالش شده است و رقم اندک 7 میلیارد تومان، آن هم به کل فدراسیونها اختصاص می‌یابد.
در همین دو ماه پایانی سال، حتما کمیته‌ای را با حضور نمایندگانی از سازمان صدا و سیما، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و طبعا از وزارت اقتصاد و امور دارایی و وزارت ورزش و جوانان تشکیل خواهیم داد تا بهترین پیشنهاد را برای این که بازی بُرد بُرد شکل بگیرد، ارائه کند.

پرسپولیس بهتر به تکالیف و تعهداتش عمل کرد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال درباره برداشت استقلال از منابع حاصل از افزایش سرمایه و صحبت‌های مدیران آن باشگاه دراین ارتباط، افزود: مدیران عامل دو باشگاه باید خودشان پاسخگوی صحبت ‌هایشان باشند، این ادبیات که پول گم شده، اغراق است زیرا اطلاعات دو باشگاه در سایت کدال موجود است. باشگاه‌ها باید تکالیفی را رعایت می‌کردند که پرسپولیس بهتر رعایت کرد و استقلال رعایت نکرده است. عدم رعایت به معنای فساد، حیف و میل پول یا زد و بند نیست. موضوع این است که چرا بیش از ۲۵ درصد از پول را خارج از مسیر و نظر کمیته مصارف، برای بدهی معوق اختصاص داده‌اند؟
آن‌ها می‌گویند حساب‌ها به دلیل بدهی‌ها مسدود شده بود و پاسخ ما این است که شما مکلف بودید برای هزینه‌های جاری و جبران بدهی‌های خود، در آمدهای دیگری داشته باشید تا از آن محل نسبت به اداره باشگاه و پرداخت‌ها اقدام شود. منتهی باشگاه استقلال به دلیل مشکلاتی که با اسپانسر و کارگزار داشت، چند ماه منابع درآمدی را از دست داد. قرار بود از محل درآمد ناشی از افزایش سرمایه توسط مردم، سرمایه‌گذاری بلند مدت اتفاق بیفتد. چون می‌دانستیم دو باشگاه بدهی زیادی دارند، بخشی از این درآمد را برای بدهی‌ها و بازار گردانی اختصاص دادیم. باشگاه استقلال نتوانست از منابع درآمدی دیگر خود، باشگاه را بچرخاند. از این پول برای پرداخت بدهی، تیم بستن و سایر موارد استفاده کرد. پس پولی گم یا حیف و میل نشده است. البته از نظر ما همین هم مغایرت است. ولی شما همین‌جا هم تفاوت نسبت به گذشته را می‌بینید. یک زمانی در دوباشگاه شتر را با بار می‌بردند. روی پاکت سیگار پول جابه‌جا می‌شد یا اتفاقات دیگر می‌افتاد ولی الان ما برای همین‌ پرداخت بدهی، باشگاه‌ها را بازخواست می‌کنیم و نسبت به گذشته، تفاوت از زمین تا آسمان است. البته باشگاه پرسپولیس، نسبت به جدولی که کمیته مصارف تعیین کرد، نسبتا متعهد بوده است.

افزودن دیدگاه در خصوص این مطلب

فروشگاه پرسپولیس
×
فروشگاه پرسپولیس
خرید پیراهن اورجینال و هواداری از فروشگاه رسمی باشگاه پرسپولیس

خرید از فروشگاه