جام جهانی فشار زیادی وارد خواهد کرد

ادموند بزیک: پرسپولیس حالا ابزار قهرمانی را دارد

پیشکسوت پرسپولیس و فوتبال ایران گفت: پرسپولیس در شروع لیگ کمبودهایی داشت ولی الان ابزار لازم را دارد که مدعی اول قهرمانی باشد. البته مدعیان جدی دیگری هم هستند و جام جهانی هم فشار زیادی به پرسپولیس وارد خواهد کرد.

ادموند بزیک در گفتگو با سایت باشگاه پرسپولیس اظهار داشت: شرایط پرسپولیس را در بازی‌های اخیر خوب می‌بینم و فکر می‌کنم حالا دیگر همه پرسپولیسی‌ها کاملا امیدوار و با هیجان بازی‌ها را دنبال می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در دو هفته ابتدایی، شرایط بسیار متفاوت بود و فشار روی تیم خیلی زیاد شد، ادامه داد: من فکر می‌کنم هواداران ما در کل خیلی کم حوصله و بی‌طاقت شده‌اند و این کاملا در بازخوردهای آنها دیده می‌شود. هفته دوم و سوم را من هم دیدم و الان شرایط خیلی متفاوت است. در هر صورت آن زمان خیلی زود بود برای واکنش‌های تند یا نا امید شدن.

از طرفی شما اگر بهترین مکانیک هم باشید برای انجام کاری که می‌خواهید انجام بدهید به ابزار نیاز دارید. برای یک مربی هم همین‌طور است. او برای کارش ابزار می‌خواهد. اگر آن را نداشته باشد باید برود یک ساختار کلی برای تیمش ایجاد کند و ابزار را بسازد که این زمان‌بر است و هوادار ما هم صبر و تحمل این را ندارد. در کل از حوصله و صبر همه خارج است.

وی افزود: فوتبال ما اصلا حوصله بازیکن‌سازی، جایگزین سازی و ساختارسازی ندارد. در تمام بخش‌هایش این طور است و فقط مربوط به هواداران نمی‌شود.

مهاجم سابق سرخپوشان خاطرنشان کرد: در دو، سه هفته اول مشهود بود، پرسپولیس در فاز هجومی مشکل دارد. از یک طرف زمان لازم بود ساختار هجومی شکل بگیرد و از سوی دیگر مشخص بود بازیکن کم دارد. الان شرایط تغییر کرده و با تعطیلاتی که پیش می‌آید فرصت خوبی هم فراهم می‌شود که مهاجمان جدید به آمادگی و هماهنگی بیشتر با تیم برسند.

او درباره ارزیابی خود از شرایط پرسپولیس با توجه به صدرنشینی، بازی‌های انجام شده و شرایط رقبا اضافه کرد: پرسپولیس و استقلال که معمولا جزو مدعیان هستند ولی علاوه بر آن‌ها مثل سال‌های اخیر مدعیان دیگری هم داریم. شاید بتوان گفت؛ سپاهان، گل‌گهر و فولاد جدی‌تر از سال‌های گذشته جزو مدعیان هستند. البته پرسپولیس با مهره‌هایی که جذب کرد و به زعم آقای گل‌محمدی، خریدهای خوب و مورد نظر بودند. همچنین با توجه به این که روند نقل و انتقالات به طور کلی خوشایند بود به نظرم مدعی اول قهرمانی است. الان می‌شود گفت ابزار از جهت بازیکن و کادر فنی فراهم است. این مساله البته خود کار مربی را از جهاتی سخت می‌کند ولی از طرف دیگر دست او را باز می‌گذارد تا تفکراتش را اجرا کند. همچنین باید متوجه بود تازه شروع لیگ و راه درازی در پیش است. فراز و نشیب زیاد است و باید در طول مسیر تیم را حمایت کرد.

از بزیک که خود در مقطعی از رکوردداران گلزنی در لیگ بود، درباره ارزیابی‌اش از وضعیت خط حمله بعد از جذب‌های جدید می‌پرسیم که می‌گوید: برای ارزیابی خط حمله باید ببینیم یک تیم با چه سیستمی بازی می‌کند و برنامه‌های مربی چیست؟ سیستمی که آقای گل‌محمدی دارد بازی با دو مهاجم است و مهاجمانی که در تیم حضور دارند و جذب شدند کارآیی لازم را برای این منظور دارند. البته بازی با دو مهاجم یعنی نفرات کمتر در سازمان دفاعی. پرسپولیس الان دو مهاجم گرفته است که با تجربه هستند. دیاباته که تجربه لیگ ایران و آقای گلی هم دارد. البته این را بر اساس عملکرد دو سال قبل او می‌گویم و طبیعی است که از شرایط الان او خبر ندارم.

ادو درباره اظهار نظر گل‌محمدی مبنی بر این که گل نخوردن می‌تواند متضمن قهرمانی باشد، تصریح کرد: وقتی شما گلی دریافت نکنید شانس بیشتری برای برنده شدن دارید تا زمانی که گلی دریافت می‌کنید. از این منظر یک حرف منطقی زده است. ببینید نمی‌شود ما شب روی مبل تکیه بدهیم و یک بازی سطح بالای اروپایی را ببینیم و بعد بیاییم شروع به قیاس کنیم. ما بر اساس شرایط و انتظارات در فوتبال ایران صحبت می‌کنیم. فوتبالی که نتیجه گرا است و در این فوتبال برای قهرمانی خیلی مهم است که یک سازمان دفاعی خیلی خوب داشته باشید. همچنین اشتباه است که ما برای راضی کردن این و آن بازیکن بگیریم یا شکل بازی را تغییر بدهیم. الان در فوتبال ایران این طور است که خیلی اوقات به جای کار درست، برای آرام کردن این و آن یکسری تصمیمات می‌گیرند، بازیکن جذب می‌شود یا مربی تغییر می‌کند. این یک راه اشتباه است که در فوتبال ایران وجود دارد. درباره این مساله خارج از بحث پرسپولیس، خیلی حرف‌ها می‌توان زد.

بزیک درباره این که اعتقاد دارد تعطیلات می‌تواند به هماهنگی بیشتر بازیکنان جدید کمک کند ولی از سوی دیگر تعداد زیادی از بازیکنان باید به اردوی تیم ملی بروند و این مساله روند تمرینات را مختل می‌کند، افزود: بله این مساله هم وجود دارد. در سال‌هایی که تورنمنت‌های مهمی مثل جام‌جهانی برگزار می‌شود به باشگاه‌ها و بازیکنان ملی‌پوش خیلی فشار می‌آید و پرسپولیس هم با این مساله رو به رو خواهد بود. خیلی مهم است نوع ریکاوری و همچنین تمرینات ملی پوشان چگونه باشد. جدا از وقفه در تمرینات که برای تیم‌های دارای ملی‌پوش زیاد، شرایط را سخت‌تر می‌کند بازیکنان هم باید خیلی مراقب خودشان باشند و باید برنامه‌ریزی دقیقی برای خودشان انجام بدهند. از این جهت سال سختی برای همه خواهد بود.

افزودن دیدگاه در خصوص این مطلب

فروشگاه پرسپولیس
×
فروشگاه پرسپولیس
خرید پیراهن اورجینال و هواداری از فروشگاه رسمی باشگاه پرسپولیس

خرید از فروشگاه