همه باید برای فرهنگ وقت بگذارند

مشاور فرهنگی پرسپولیس: نگرش جدی به «فرهنگ» در باشگاه‌ها قدری جدید است

مشاور فرهنگی پرسپولیس گفت: در بحث فرهنگ، تفکیک جزیره‌ای آن به فرهنگ تماشاگران یا فرهنگ بازیکنان و سایر موارد، منطقی نیست. نگرش جدی به مقوله فرهنگ به عنوان وظیفه در باشگاه‌ها نیز قدری جدید است.

به گزارش سایت باشگاه پرسپولیس، امیرعلی محبی در گفتگویی تلویزیونی درباره وضعیت فرهنگ در فوتبال ایران، اظهار داشت: «فرهنگ» به عنوان واژه فارسی قدمتی به تاریخ تمدن کشور ما با ملیت ایرانی دارد. در لغت «فر» به معنای شکوه، عظمت و بزرگی آمده است و فرهنگ به معنای بالا آمدن و بالا کشیدن تعریف شده است.
وی ادامه داد: فرهنگ، باورها، اخلاق، کردار و رفتار یک مجموعه یا ملت را تشکیل می‌دهد پس وقتی درباره فرهنگ صحبت می‌کنیم، تفکیک جزیره‌ای آن به فرهنگ تماشاگران یا فرهنگ بازیکنان و سایر موارد جایز نیست. مثلا فرض کنید که داوری به یک بازیکن اخطار می‌دهد و در مقابل، آن بازیکن پرخاشگری می‌کند. خب، در این حالت انتظار از تماشاگران چیست؟ منطقا آنها بازیکن را الگو و اسوه خودشان می‌دانند و دوستش دارند و طبعا می‌خواهند کار یا حرف او را روی سکوها تکرار کنند.‌
محبی خاطر نشان کرد: «فرهنگ» در باشگاه‌های ما نوعی صفت یا وظیفه است که نگرش جدی به آن قدری جدید است. این که بخواهیم وضعیت فرهنگی در باشگاه‌ها یا حرکت فوتبال در این مسیر را مطلوب ارزیابی کنیم یا نه؟ نیاز به تعیین معیار، سپس ارزیابی دارد.
کارشناس فرهنگی کشورمان، تصریح کرد: اجازه می‌خواهم چند مطلب را عرض کنم. آن چه اکنون در ورزشگاه‌های ما در حال اجرا است، شرایط مطلوبی نیست. ما باید از این مرحله بگذریم. نگاه مقوله فرهنگ یک نگاه عام است. به عنوان مثال سوال می‌کنم که آیا محیط زیست یک مقوله فرهنگی است. طبعا فرهنگ و محیط زیست مرتبط با هم هستند. همچنین در بخش فوتبال، رفتار مدیر، بازیکن، مربی و هواداران ما متاثر از رفتار کلی جامعه است. در نظر بگیرید ما اگر در همین مسابقه پیش رو اعلام کنیم هوادار، مدیر، مربی و بازیکن ما پس از پایان مسابقه از ورزشگاه بیرون نمی‌روند تا ورزشگاه را تمیز تحویل بدهند آیا یک کار فرهنگی هست یا نه؟ قطعا یک کار فرهنگی است.
مشاور فرهنگی باشگاه پرسپولیس در پایان افزود: خواهش من این است که وقتی از باشگاه‌ها خواسته می‌شود مقوله فرهنگ جدی گرفته شود این مساله در همه بخش‌ها باشد و صدا و سیما هم آن را جدی بگیرد. این یک موضوع جدی است و همه باید برای آن فرصت و زمان بگذارند.

افزودن دیدگاه در خصوص این مطلب

فروشگاه پرسپولیس
×
فروشگاه پرسپولیس
خرید پیراهن اورجینال و هواداری از فروشگاه رسمی باشگاه پرسپولیس

خرید از فروشگاه